Ladataan Tapahtumat

« Takaisin

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

IKKUNOITA TALVEEN (verkkokonsertti)

to 18.3.2021 klo 19 @ semilive.fi

James Kahane, kapellimestari 
Hedi Viisma, kantele

Gustav Holst: St. Paul’s Suite
Matthew Whittall: Five Windows on Winter
Pjotr Tshaikovski: Muistoja Firenzestä op.70

Maaliskuun 18. päivä Mikkelin kaupunginorkesteria saapuu johtamaan Suomessa asuva ranskalaislähtöinen kapellimestari James Kahane ensimmäiselle vierailulleen Mikkelissä. Konsertin ohjelmassa kuunnellaan Gustav Holstin St. Paul’s Suite, Suomessa asuvan kanadalaissäveltäjä Matthew Whittalin teos Five windows on winter kromaattiselle kanteleelle ja jousiorkesterille solistinaan Hedi Viisma, sekä Pjotr Tshaikovskin klassikko Firenzen muistoja op. 70. Tervetuloa mukaan! Konsertti lähetetään suoratoistolähetyksenä osoitteessa semilive.fi.

Virolaissyntyinen Hedi Viisma aloitti kanteleensoitonopinnot 7 vuoden ikäisenä. Hän valmistui Georg Ots -musiikkikoulusta ja jatkoi opintoja Sibelius-Akatemiassa Ritva Koistisen kanteleluokassa, josta valmistui musiikin tohtoriksi vuonna 2019. Hedi Viisma on Tallinnan Musiikkiakatemian kanteleensoiton lehtori sekä aktiivinen solisti ja kamarimuusikko. Hän on toiminut myös opettajana mm. Pohjois-Kymen Musiikkiopistossa sekä Sibelius-Akatemiassa. Hedi Viisman kotipaikkakunta on ollut jo yli kymmenen vuotta Helsinki. Kromaattinen kantele on kehittynyt 6-kielisestä kansanmusiikkisoittimesta viimeisen 50 vuoden aikana konserttisoittimeksi. Hedi Viisma on ollut aktiivisesti sekä kehittämässä soitinta yhteistyössä soitinrakentajien kanssa että laajentanut kanteleen soittoteknistä kehitystä ja ohjelmistoa tilausteoksilla, sovituksilla ja yhteistyöllä säveltäjien kanssa. Viisman oma repertuaari kattaa laajasti musiikkia eri aikakausilta alkaen renessanssin luuttumusiikista ja barokkimusiikista päättyen mm. 1900-luvun pianomusiikkiin sekä kanteleelle sävellettyyn nykymusiikkiin. Hedi Viisma soittaa vuonna 2010 rakennetulla kromaattisella kanteleella. Soitin on kehitetty yhteistyössä Suomen arvostetuimman, Rääkkylästä kotoisin olevan kantelerakentaja Otto Koistisen kanssa. Soittimella on viiden oktaavin ulottuvuus ja 61 kieltä. Kromaattisessa kanteleessa on jokaiselle sävelelle erikseen oma kieli. Hedi Viisma on äänittänyt kantelemusiikkia mm. Yleisradiolle, Viron Radiolle ja IMU-levy-yhtiölle.

TEOSESITTELYT:

Gustav Holst teki päivätyönsä säveltämisen lisäksi musiikinopettajana kouluissa. Pisimpään hän työskenteli St Paulin tyttökoulussa, johon liittyy myös tämän konsertin avausteos. Neliosainen sarja jousiorkesterille on yksi monista teoksista, jotka Holst sävelsi koulunsa oppilaita ajatellen. Holst piti työstään koulussa ja arvosti sitä, että koulu rakennutti hänen käyttöönsä äänieristetyn studion ja työtilat. St Paulin sarjan ensimmäinen osa on eläväinen jig, jonka juuret ovat 1500-luvulta periytyvässä englantilaisessa kansantanssissa. Toista osaa kannattelee sen nimen mukaisesti toistuva melodialinja, ostinato, joka kuullaan ensin konserttimestarin soittamana. Välisoitoksi nimetyn kolmannen osan pääteeman soittaa sooloviulu muiden jousten säestäessä pizzicatoin. Melankolinen melodia vuorottelee reippaiden koko orkesterin jaksojen kanssa. Sarja finaaliosa on sovitus eräästä Holstin aiemmasta teoksesta puhallinyhtyeelle. Osalle nimen antava Dargason-kansansävelmä kuullaan pehmeästi heti johdannossa, jota seuraa sellojen soittama tunnettu Greensleeves-sävelmä. Vaikka St Paulin sarja on sävelletty alun perin oppilaskäyttöön, on se viehättävä ja tutustumisen arvoista musiikkia.

Talvi on jo kauan kiehtonut minua taiteen aiheena. Se on mielivuodenaikani. Lapsuudenmuistoni Kanadan talvista ovat rakkaat, ja niitä koin verestää, kun muutin Suomeen. Vuosikausia olen ajatellut talvea ja lukenut, mitä on kirjoitettu talven symboleista ja merkityksistä, talven musiikista ja talven filosofisista ulottuvuuksista. Olen talvi-ihminen; minulla on runoilija Wallace Stevensin sanoin ”talven mieli” (”a mind of winter”). Hedi Viisma puolestaan sanoo soittimestaan: ”Kanteleessa soi talven sielu”. Niinpä kun viimein sävelsin hänelle konsertoivan teoksen, oli selvää, mikä sen teemana olisi. Näin kuvailee säveltäjä Matthew Whittall teostaan Five Windows on Winter vuodelta 2018.

Muistoja Firenzestä -jousiseksteton työstäminen tarjosi venäläiselle Pjotr Tšaikovskille tervetullutta vaihtelua suurteoksen säveltämisen lomaan, sillä vuoden 1890 paikkeilla työn alla oli ooppera Patarouva. Oopperoistaan ja sinfonioistaan jälkipolville tuttu Tšaikovski osoittautui myös kamarimusiikin taitavaksi tekijäksi. Helposti tänään kuultava jousisekstetto d-molli ei kuitenkaan syntynyt: Säveltäjä kamppaili tosissaan teostyypin kanssa, jossa tarvitaan kuusi itsenäistä, mutta kuitenkin tiiviin kokonaisuuden muodostavaa ääntä. Tšaikovski pelkäsi, että lopputulos kuulostaisi orkesteriteokselta, jonka esityksestä osa soittajista puuttuu.

Vuonna 1890 Tšaikovski oleskeli Firenzessä salaperäisen mesenaattinsa Nadezhda von Meckin omistamalla huvilalla. Tällä matkallaan hän luonnosteli seksteton ensimmäisiä melodioita, mistä teoksen lisänimi ”Muistoja Firenzestä” on peräisin. Tšaikovski sävelsi teoksen loppuun Venäjälle palattuaan ja muokkasi sitä vielä useita kertoja kollegojen palautteen perusteella. Lopputuloksena on luonnollisesti virtaava ja mestarillinen teos, jossa italialaiset vaikutteet tosin rajoittuvat muutamaan melodiaan musiikin ollessa enemmän muhkean venäläishenkistä.

Seksteton avausosa ryöpsähtää käyntiin kuumeisesti d-mollissa jousitekstuurin ollessa vahvaa ja intohimosta. Osan serenadimainen sivuteema tuo ilmoille henkäyksen Italiaa ennen kuin energinen kehittelyjakso vie pääteeman fuugamaisesti käsiteltäväksi. Hidas alkaa harmonisesti rikkaalla koraalimaisella taitteella, jonka jälkeen kuullaan kevyesti melankolinen Firenzessä luonnosteltu melodia pizzicato-säestyksin. Kolmas osa on scherzo, jossa voi aistia perinteistä slaavilaista musiikkia sekä valon että varjon sävyissä. Kansanmusiikkivaikutteita on myös finaaliosassa, mutta materiaalia käsitellään myös kontrapunktisesti aina fuuga-taitteesta lähtien. Seksteton päättää loisteliaasti pitkä ja kiihkeä kuuden soittajan ponnistus.